Duurzaamheid. Een term waar veel over geschreven en gesproken wordt. We zijn onszelf en toekomstige generaties verplicht om zo duurzaam mogelijk om te gaan met de aarde. Het verduurzamen van gebouwen is daarom één van de pijlers van Janssen de Jong OnderhoudPlus. Een mooi voorbeeld hiervan is het project Kuiperplein te Horst. Bram Hasselmann, projectleider en tevens werkvoorbereider van het project, vertelt over hoe de 48 appartementen weer klaar zijn gemaakt voor de toekomst en welke uitdagingen het project met zich meebracht.

Het appartementencomplex is grondig aangepakt, zodat er minder energie verbruikt wordt en het woongeluk vergroot is. “De grootste energielekken worden gevormd door de kozijnen en het dak. De zogenaamde thermische schil. Daarom is de dakisolatie vernieuwd en zijn de houten kozijnen met enkel glas vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas (dubbel glas). Tevens wordt het kelderdek geïsoleerd. Dit levert al een enorme energiebesparing op, maar de grootste sprong is gemaakt door het toepassen van een warmte-krachtkoppeling (WKK) als collectieve warmtevoorziening”, legt Bram uit. De WKK is een soort ‘motor’ die – naast warmte voor de bestaande verwarming – elektriciteit opwekt. Hierdoor wordt zo’n 60% minder gas en 33% minder CO2 uitgestoten. “Dit innovatieve systeem is door Janssen de Jong OnderhoudPlus als optie één-op-één aangeboden aan opdrachtgever Wonen Limburg, omdat hiervoor een leasecontract afgesloten dient te worden. Wonen Limburg reageerde heel enthousiast op dit idee en heeft het opgepakt. Een mooi voorbeeld van een goede samenwerking!” Deze energetische maatregelen hebben er samen voor gezorgd dat het energielabel van F naar A is gegaan!

Facelift
Daarnaast is hard gewerkt aan het veiliger en toegankelijker maken van het gebouw. “De toegankelijkheid van het pand is verbeterd voor mindervaliden middels een lift van de kelder naar de bovenste verdieping. De lager gelegen entree (circa 1 meter lager dan de begane grond) was voorheen enkel bereikbaar middels een plateaulift. Dit is de hoofdreden dat er een nieuwe lift van de kelder, entree, begane grond tot en met de andere verdiepingen is aangelegd. Tegelijk met de werkzaamheden aan de nieuwe lift hebben we de totale entree aangepakt. Zo zijn de vloer en de vliesgevel vernieuwd en is het intercomsysteem met belknoppen vervangen door een intercomsysteem met touchscreen. De dakrand, schuifpui en postkast zijn hergebruikt”, vertelt Bram.
Ook de rest van het gebouw heeft een facelift gekregen. Zo zijn de gevels geschilderd en zijn de balkons aangepakt. Alle balkons zijn voorzien van een u-profiel voor de verankering van de minder stabiele bestaande borstweringen. De u-profielen dienen tevens als constructie voor de balkonschermen waarvan de helft van de appartementen is voorzien en de dubbele buisleuningen die zijn aangebracht bij de andere helft van de appartementen.
Bram: “Verder is op iedere verdieping de onderste 1,20 meter van de gang in een eigen kleur geschilderd evenals de voordeuren, waardoor bewoners gemakkelijk kunnen zien of ze op hun eigen verdieping zijn. De vloerbedekking op de gangen is vervangen door vinyl. Tenslotte zijn de appartementen op de begane grond voorzien van rolluiken om de inbraakwerendheid te verhogen en de appartementen op de verdiepingen van screens met eenzelfde fraaie uitstraling. Het resultaat is een pand dat er weer als nieuw uitziet en klaar is voor de toekomst!”

Logistieke uitdaging
Wat waren de uitdagingen in de uitvoering van de werkzaamheden bij dit project? “Er lag een flinke logistieke uitdaging, omdat er vier bouwers tegelijkertijd in het gebied bezig zijn met vernieuwing van de wijk. Verder kwamen we tijdens de sloopwerkzaamheden telkens een andere situatie tegen. Je zou verwachten dat alle appartementen op eenzelfde wijze gebouwd zijn. Maar verspreid over zes verdiepingen kwamen we wel vier verschillende situaties tegen. Hier moesten we adequaat op reageren en passende oplossingen voor zoeken. Een andere mooie uitdaging was het aanleggen van de nieuwe liftput in verband met het leidingwerk wat eronder lag. Gelukkig hebben we dit zo op kunnen lossen dat de werkzaamheden geen noemenswaardige vertraging opliepen”, aldus een trotse Bram. “Daarnaast vraagt het bouwen in een bewoonde situatie om veel communicatie en geduld.”

Inloopuurtje
Hoe zijn de bewoners meegenomen in de verbouwingswerkzaamheden? “We hebben twee weken voor aanvang van de werkzaamheden aan de bewoners een brief overhandigd met welke werkzaamheden wanneer plaats zullen vinden en wat dit voor hen betekent. Dit hebben we bewust per brief gedaan, zodat oudere mensen het nog eens na kunnen lezen of dat familieleden eventueel nadere uitleg aan de bewoners kunnen geven. Daarnaast heeft de opzichter van Wonen Limburg een en ander persoonlijk uitgelegd aan de bewoners en was onze uitvoerder altijd bereikbaar voor het beantwoorden van eventuele bewonersvragen. Elke donderdagochtend is er bovendien een inloopuurtje om vragen te stellen aan onze uitvoerder en de opzichter van Wonen Limburg. Hiertoe heeft Wonen Limburg een woning in de buurt beschikbaar gesteld. Hier werd in het begin veel gebruik van gemaakt. Naarmate het project vordert, wordt het inloopuurtje steeds minder bezocht. Gelukkig vonden de meeste werkzaamheden aan de buitenzijde van het complex plaats, waardoor we niet veel bij bewoners binnen hoefden te komen en de overlast voor hen beperkt bleef”, antwoordt Bram. Verwacht wordt dat het project eind april opgeleverd wordt.

Deze website maakt gebruik van cookies om de werking en beleving te optimaliseren.  meer informatie

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.