Geplaatst op 16 mei 2023
Betekenisvol ondernemen, maatschappelijke impact maken en samenwerken. Het zijn de uitgangspunten van de samenwerking die Univé met partnerbedrijven, waaronder OnderhoudPlus, aangaat om schade en leed voor haar leden te beperken. “Een ongeluk zit echter in een klein hoekje. Wanneer schade zich toch voordoet, helpen we het liefst zo duurzaam mogelijk”, legt Sabine Buiten, manager Schade bij Univé, uit. “Naturaherstel krijgt steeds nadrukkelijker ruimte in ons schadeherstelproces. Regionaal partnerschap met een deskundige hersteller is essentieel voor de service die we onze leden hierin willen bieden. De kennis en ervaring van OnderhoudPlus en hun missie ‘Closing the circle together’ sluiten hier naadloos op aan.”
Naturaherstel, ook wel duurzaam schadeherstel, is volgens Buiten niets anders dan schade te repareren in plaats van het te vervangen voor iets nieuws. “Het is een veel duurzamere optie, die minder nieuwe grondstoffen vergt, minder productiekosten meebrengt en minder afval oplevert. Wat dus niet alleen beter is voor het milieu, maar ook bijdraagt aan ons streven om de premiekosten van onze leden betaalbaar te houden”, legt ze uit. Bij schademeldingen krijgen leden van Univé dan ook proactief het advies van schadeadviseurs om schade te laten repareren in plaats van vervangen. Hoewel dat niet altijd nodig is, weet Buiten. “Het duurzaamheidsbesef van mensen is de afgelopen jaren gegroeid. Voor een kapot kozijn of een beschadigd aanrechtblad vragen verzekerden daarom zelf vaak al om reparatie als dat volledige vervanging kan voorkomen. Een groeiende waardering voor duurzame oplossingen die we uiteraard toejuichen.”
Regionaal partnerschap voor snel en lokaal schadeherstel
Daar komt bij dat het voor particulieren niet altijd eenvoudig is om zelfstandig vakmensen te vinden voor een reparatie of vervanging. Buiten ziet dat verzekerden het herstel van een gemelde schade daarom steeds vaker via Univé regelen, omdat de verzekeraar dankzij een netwerk van vakkundige partners sneller weet te anticiperen op inkomende schademeldingen. “Univé is van oudsher een regionaal gewortelde coöperatie, die dicht bij haar leden staat. Dat merk je bijvoorbeeld in de 100 winkels, waar je eenvoudig voor deskundig advies van lokale adviseurs naar binnen loopt. Die nabijheid onderscheidt Univé in de markt en willen we ook voelbaar maken in ons schadeherstelproces. Ook hier willen we leden op een laagdrempelige manier ontzorgen.” Wat Buiten betreft is regionaal partnerschap de sleutel tot succes hiervoor. “Snel en lokaal service bieden is vrijwel onmogelijk als je niet over deskundige netwerkpartners in de regio beschikt.”
Expertise duurzaam herstel bepalend partnerselectie
Een schoolvoorbeeld van zo’n partnerschap is volgens Buiten de lange samenwerking die Univé heeft met OnderhoudPlus. Al 25 jaar betekent het bedrijf een steun en toeverlaat voor Univé wanneer het gaat om particulier schadeherstel in Noordoost Nederland. “Sinds 2014 selecteren we onze herstelpartners nadrukkelijk op hun aantoonbaar vermogen om met naturaherstel voor ons, onze leden én het milieu het verschil te kunnen maken. Op basis van onze lange ervaring met het bedrijf en hun werkwijze is er geen discussie geweest over OnderhoudPlus, die als gecertificeerd partner met een duurzaam herstel-keurmerk een belangrijke rol inneemt in ons partnernetwerk.”
Reparatie wanneer het kan, vervanging wanneer het moet
De schademanager legt uit dat OnderhoudPlus klaarstaat voor veel en uiteenlopende schadeklussen die vanuit Univé’s portefeuille woonverzekeringen ontstaan. Door de expertise van het bedrijf op het gebied van naturaherstel, weet OnderhoudPlus vervanging van beschadigde zaken in veel gevallen te voorkomen. “Natuurlijk is vervanging soms onvermijdelijk. Bijvoorbeeld bij brand of zware storm- of waterschade. Maar áls reparatie een optie is, adviseert OnderhoudPlus dit ook aan als eerste optie”, schetst Buiten de mentaliteit achter de werkwijze van het bedrijf. “Een vloer waarvan 1 m2 beschadigd is bijvoorbeeld, hoeft echt niet altijd volledig vervangen te worden. En voor meubelen die door water of roet zijn aangetast kunnen innovatieve reinigingstechnieken nieuwkoop overbodig maken.” Dat OnderhoudPlus een schadevraagstuk met dezelfde ogen beoordeelt en namens Univé proactief reparatie in gang zet, maakt het bedrijf volgens Buiten een verlengstuk van Univé’s schadetak in Noordoost Nederland. “Met hun werkwijze weten ze onze leden snel en effectief te ontzorgen. En daarmee ook Univé.”
Ogen, oren, handen en voeten
Voor de verwerking van schades maakt Univé gebruik van Dispatch. Op dit digitale schadeplatform zijn tientallen bouwbedrijven, schoonmaakbedrijven, glaszetters, schade-experts en andere partijen aangesloten die in geval van schade ingeschakeld kunnen worden. Ook OnderhoudPlus. “In dit systeem zien we precies wanneer meldingen binnenkomen en hoe ze worden opgepakt door een partner als OnderhoudPlus, die proactief het herstel in gang zet en helder rapporteert over voortgang en afronding”, legt Buiten uit. ”In meer dan 90% van de meldingen gaat het om bedragen lager dan € 5.000. In al die gevallen beoordeelt OnderhoudPlus zonder tussenkomst van Univé de schade. Zo is het onderhoudsbedrijf onze oren en ogen bij een melding en geven ze handen en voeten aan het herstel.”
Toename naturaherstelopdrachten
Jaarlijks verwerkt OnderhoudPlus zo’n 150 schades voor Univé in Noordoost Nederland. Buiten verwacht dat het aantal schades dat in aanmerking komt voor naturaherstel de komende jaren zal toenemen. “Ten eerste is de groei die Univé doormaakt debet aan dit vermoeden; het aantal leden van onze coöperatie neemt toe en dat zien we terug in onze woonverzekeringen. Daarnaast zal hun groeiende bewustzijn over de impact van een schade op klimaat en milieu de voorkeur van consumenten voor naturaherstel vergroten. Dat we deze wens ook in de toekomst aan OnderhoudPlus kunnen toevertrouwen is een geruststellende gedachte.”