Geplaatst op 15 november 2021

Sinds begin maart dompelen de medewerkers van Janssen de Jong Projectontwikkeling, Janssen de Jong Bouw en Janssen de Jong OnderhoudPlus zich onder in het JAJO INNOVATIE LAB. Deze innovatiebeweging doorlopen we twee keer per jaar rondom een gericht thema. Benieuwd naar de ideeën die zoal opborrelen? In de rubriek ‘Onderdompelen in innovatie’ gaan we in gesprek met collega’s die de innovatieduik al hebben gewaagd. In deze editie: Bram Hasselmann, voorheen projectleider en sinds 1 november jl. hoofd Bedrijfsbureau bij Janssen de Jong OnderhoudPlus.

Waarom dompel jij je onder in het innovatiethema?
“Met innovatiestrateeg Joey Zwarts ben ik bezig met een innovatietraject, omdat we in eerste instantie als organisatie meer waarde willen toevoegen aan energetische projecten. We zijn vanuit een theorie inzichtelijk aan het maken hoe we die meerwaarde kunnen bereiken. We willen hiermee het traditionele patroon in onze branche doorbreken. Op het gebied van vernieuwbouw zijn we absoluut een interessante partner voor woningcorporaties en andere partijen, omdat we het bouwkundige gedeelte goed beheersen, goed kunnen organiseren en slimme oplossingen bedenken. Maar als je puur kijkt naar het energetische stuk, dan heb je het over een nieuw dak en nieuwe kozijnen plaatsen en dat doet iedereen op dezelfde manier. Natuurlijk onderscheiden we ons met een zeer goede bewonerscommunicatie en complete, overzichtelijke dossiers, maar we willen graag meer betekenen voor onze (potentiële) klanten. We benaderen deze projecten daarom nu vanuit een ander perspectief: hoe kunnen we meerwaarde toevoegen aan een standaard energetisch project? Niet puur sec kijken naar het vraagstuk, maar bijvoorbeeld de wijk hierbij betrekken. Zoals het toevoegen van speelgeluk (standaard aanbieden van speel- en sportvoorziening voor (oudere) jeugd in woonwijken). Of een groen dak (sedum) plaatsen op bergingen die we vervangen hebben.”

Voor welke innovatieve ontwikkeling spring jij in het diepe?
“Het lijkt me fantastisch om een innovatie te bedenken voor het personeelstekort in de branche. We bieden nu al opleidingen voor zij-instromers aan en enthousiasmeren jongeren voor het vak. Ik zie tevens veel heil in innovaties als BIM Modulair bouwen en 3D-printers. Wie weet wat we daar nog mee kunnen doen om ervoor te zorgen dat het personeelstekort in de branche minder onder druk komt te staan? Ook het Frisse Badkamer-concept juich ik toe. Dit is een droogbouwsysteem waarbij wand- en vloerpanelen over de bestaande tegels geplaatst worden, waardoor er geen tegelzetter meer nodig is. Hartstikke slim om dit schaarse beroep  te vervangen door het toepassen van panelen. Daarnaast biedt dit concept grote voordelen ten aanzien van het beperken van de bewonersoverlast.

Eigenlijk wil ik voor alles wat meerwaarde biedt wel in het diepe springen! In mijn optiek moet je niet pas gaan innoveren als er een probleem is, maar kijken naar de latente behoeften in de markt en hierop inspelen. Dus innoveren omdat het kansen biedt in de toekomst. Ik zie zeker potentie in de Blue Ocean Strategy: het creëren van nieuwe markten in plaats van het in een bestaande markt met anderen concurreren. Voor mij een drijfveer om met dit traject te starten en door te gaan. Het is fijn om hierover met Joey te sparren. Iemand die helemaal out of the box denkt.”

Wanneer is jouw persoonlijke innovatiedoel bereikt?
“Volgens mij kun je die niet bereiken en moet je die ook niet willen bereiken. Ik ben hier nu mee gestart, omdat we tegen bepaalde uitdagingen aanlopen. Maar ik wil dat het een terugkerend agenda-item wordt. Dat het onderdeel wordt van ons DNA. Ik ben tijdens mijn werk continu bezig met innovaties en kijk regelmatig op het Innovatieplatform op ons intranet en neem bepaalde ideeën mee in de brainstromsessies voor Janssen de Jong OnderhoudPlus. En dit hoeven geen grote dingen te zijn. Je kunt met kleine innovaties grootse dingen bewerkstellingen. Mocht het gouden ei van Columbus voorbij komen, dan is dat natuurlijk fantastisch. Maar ik ben ook tevreden met kleine innovaties die veel kunnen betekenen.”

Delen